Pengalaman Puan Aya Atasi HB Rendah Semasa Hamil

cara cegah anemia semasa hamil

Puan Aya Chalo ni setiap kali mengandung mesti anemia, kalau dia anemia, mengandunglah dia namanya. Kakak dia, Puan Lin Chalo adalah nak perkenalkan makanan tambahan yang kaya dengan Zat Besi (Iron) pada dia tapi dan-dan tu jugak dia tolak. Anti betul lah dia tu. Padahal ni dah mengandung anak ke-3. Mengandung kedua-dua orang anak yang …

Pengalaman Puan Yaya & Puan Azlinda Naikkan HB Semasa Hamil

cara cegah anemia semasa hamil

Dua orang ibu hamil iaitu Puan Yaya dan Puan Azlinda yang merupakan kenalan lama, kebetulan¬† telah bertemu di klinik kesihatan. Mereka yang membuat check up kehamilan bertukar kisah pengalaman sendiri bagaimana mereka telah berjaya menaikkan bacaan hb yang sentiasa rendah sebelum ini.     “Assalamualaikum Linda, apa khabar? Tak sangka jodoh kat klinik kesihatan ni. …

5 Senaman Naikkan Bacaan HB Bantu Cegah Anemia Semasa Hamil

cara tingkatkan bacaan HB

Jangan ingat orang mengandung tak perlu bersenam, tau. Bersenam ni banyak tau manfaatnya, termasuklah bantu meningkatkan bacaan HB sekaligus mengurangkan risiko terkena anemia khasnya semasa mengandung. Anemia semasa hamil, terutamanya bila dah kronik sangat bahaya. Sebab itulah, kawal dah cegah anemia daripada berlaku atau berlarutan. HB ni merupakan hemoglobin iaitu protein yang berfungsi sebagai pengangkut …

Pengalaman Mengandung Anak Ketiga Akhirnya Tanpa Diabetes

Pengalaman saya semasa mengandung

Mengandung ni adalah satu pengalaman luar biasa para ibu. Setiap kandungan tu, mesti datang dengan pengalaman yang berbeza. Macam saya ni, Alhamdulillah, dah ada 3 orang cahaya mata yang comel dan sihat. Semua hero bakal bodyguard mama diaorang…hehehe     Anak pertama saya tak kenal sangat Shaklee. Shaklee biasa dengar nama jerlah. Tapi sempat juga …

Vitamin Naikkan HB Ibu Hamil Bantu Cegah Anemia

cara rawat anemia ibu mengandung

Memang down dan stress sangat rasa apabila tiap kali check HB, bacaan HB masih belum cecah tahap normal bagi ibu hamil. Mesti kurang daripada 11. Paling tinggi pun 10. Biasanya antara 8.5 ke 9 je. Mana tak tertekan. Rasanya dah ambil semua makanan yang disyorkan untuk naikkan HB. Vitamin Zat Besi yang doktor beri pun …

7 Makanan Bantu Naikkan HB Semasa Hamil

makanan tingkatkan hb ibu hamil

Sejak disahkan mengalami anemia atau lebih dikenali sebagai HB rendah, Puan Anisa berasa sangat runsing. Sudah 3 kali chek up dilakukan di klinik kesihatan, namun, bacaan HB beliau antara 9.5 ke 10.4. Belum pernah cecah 11, iaitu bacaan normal HB bagi ibu mengandung. Kalau ikutkan nurse yang bertugas, Puan Anisa perlu mengambil lebih makanan yang …

7 Sebab HB Rendah (Anemia) Semasa Mengandung

punca berlaku anemia hb rendah semasa hamil

Masalah HB rendah atau dikenali sebagai anemia ni sering berlaku di kalangan ibu hamil. Biasa sangat. Dah jadi macam masalah sejagat gitu. Bacaan HB normal seorang wanita ialah 12 manakala bacaan normal bagi wanita yang mengandung pula ialah 11. Sekiranya bacaan lebih rendah daripada paras normal, bermakna mereka menghadapi masalah hb rendah atau anemia. KIm …

6 Vitamin Wajib Untuk Ibu Hamil Trimester Pertama

“Tahniah, puah telah disahkan hamil 3 minggu”, ucap Doktor Salina kepada Aifaa dengan senyuman lebar terukir di bibir beliau. “Ye ke doktor? Alhamdulillah, syukur sangat, tak sangka rezeki kami dah sampai setelah hampir setahun juga menanti kehadiran cahaya mata pertama ni”, balas Aifaa dengan mata yang bersinar-sinar. Girang tidak terperi. Tak sabar rasanya nak khabarkan …

Kepentingan Vitamin B Untuk Kesihatan

vitamin b complex

Siapa kat sini yang memang amalkan Vitamin B? Vitamin B ni sangat penting untuk kesihatan kita tau. Tapi kita mesti mendapatkan Vitamin B ni daripada sumber luar. Kenapa ye? Tubuh manusia memerlukan vitamin B daripada sumber makanan disebabkan vitamin B tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh badan. Fungsi vitamin B menukarkan makanan kepada tenaga untuk …

Turunkan Bacaan Gula Dalam Darah Dengan Suplemen Semulajadi

ubat kencing manis atau diabetes

Apabila telah disahkan mengalami penyakit diabetes atau kencing manis, perkara utama yang mesti diambil tindakan segera ialah ubah gaya hidup serta corak pemakanan harian masing-masing. Mengambil makanan yang bernutrisi, seimbang serta kurang gula sangatlah baik untuk pesakit kencing manis ni. Selain daripada itu, mengamalkan gaya hidup yang cergas atau sentiasa mempunyai aktiviti fizikal sangatlah menyokong …