Bahaya Kanser Usus Jika Tidak Mendapat Rawatan Awal

bahaya kanser usus besar

Secara amnya, kanser usus adalah kanser yang menyerang usus besar iaitu yang merangkumi kolon, rektum dan anus.     Di kalangan kaum lelaki, kanser usus atau turut dikenali sebagai kanser kolorektal merupakan jenis kanser yang sering menyerang. Manakala bagi kaum wanita pula, serangan kanser usus menduduki tangga ke-3 tertinggi selepas kanser payudara dan diikuti oleh …

Bahaya Kanser Otak Kerana Ianya Penyakit Kritikal

bahaya kanser otak

Dengar nama kanser otak atau barah otak ni pun dah naik seriau, apatah lagi kalau menjadi pengidap barah otak ni. Otak kan antara organ utama dan terpenting dalam sistem tubuh kita. Bila dah kena kanser otak, memang tak dapat nak bayangkan apa yang bakal berlaku di hari muka.     Apakah Kanser Otak Kanser otak …

Bahaya Kanser Pankreas Kerana Sukar Dikesan

bahaya kanser pankreas

Kanser pankreas merupakan sejenis kanser yang jarang berlaku, namun, sekiranya diserang barah pankreas ini, ia adalah satu tragedi! Penyakit kanser pankreas ni agak sukar untuk didiagnosis ekoran kerana pankreas terletak jauh di dalam rongga abdomen. Biasanya kanser pankreas ni hanya dapat dikesan apabila telah membengkak dan berada pada tahap serius.   Kalaupun pembedahan dilakukan terhadap …

Cara Merawat Penyakit Alzheimer Supaya Tidak Berlaku Kes Ibu Bapa Hilang Tiba-tiba

cara rawat alzheimer atau nyanyuk

Pernah terjadi kan, orang terjumpa dengan warga tua yang kelihatan sangat confuse. Bila ditanya tinggal kat mana, siapa anak-anak mereka, mereka tak dapat jawab, malah kadang-kadang nama sendiri pun dah tak ingat. Keadaan ini dipanggil Alzheimer atau bahasa kita adalah nyanyuk. Sebagai seorang anak, apa perasaan kalau mempunyai ibu bapa sebegini? Sedih dan risau kan? …

Penawar Sakit Saraf Kronik

ubat sakit saraf

Salah satu punca berlakunya masalah saraf kronik adalah disebabkan oleh penyakit diabetes. Biasanya terjadi pada mereka yang turut mempunyai masalah diabetes yang kronik juga lah.   Sakit Saraf Kronik Apa yang agaak menyedihkan, pengidap sakit saraf ni selalunya menderita tanpa rawatan sebabnya ia sukar didiagnosis. Simptom yang biasa dirasai oleh pesakit saraf ni ialah kesakitan …

Cara Berhentikan Darah Haid Berpanjangan Lebih 15 Hari

kitaran haid kembali normal

Sebagai seorang wanita yang mempunyai kitaran haid normal, adalah sesuatu yang agak menggusarkan bila datang haid, tiba-tiba jadi lama, malah lebih daripada 15 hari. Mesti berselirat kepala duk memikirkan kemungkinan masalah kesihatan wanita lain yang nak muncul kan? Kan kalau dah lebih 15 hari dah jadi darah istihadah atau darah penyakit. mana tak gerun kan? …

Senarai (Checklist) Barang Ibu dan Bayi Sebelum Bersalin Di Hospital

Tips sebelum bersalin

Saat kelahiran bayi adalah detik-detik penting yang dinantikan oleh pasangan suami isteri. Saat yang penuh mendebarkan dengan perasaan yang bercampur baur. Namun sebelum melalui saat-saat tersebut, ada perkara yang tidak kurang pentingnya juga iaitu menyediakan barang-barang keperluan ibu dan bayi sebelum kelahiran. Biasanya, apabila usia kandungan telah mencecah 30 minggu, nurse yang bertugas akan mengingatkan …

Cara Merawat Pesakit Vertigo Agar Tidak Berisiko Pekak

cara atasi vertigo

Vertigo ni ada yang tahap biasa dan ada yang tahap lebih serius. Ia boleh datang dan pergi. Sekiranya tahap serangan adalah kecil, ada kalanya pengidap tidak diberikan sebarang rawatan. Melainkan rawatan untuk mengurangkan simptom seperti ubat pening dan loya. Andaikata Vertigo yang dihidapi disebabkan oleh jangkitan, doktor mungkin akan memberikan antibiotik atau steroid untuk mengurangkan …

Cara Hilangkan Dagu Berlapis Dengan Mudah

tips buang lemak bawah dagu

Double Chin atau dagu berlapis biasanya wujud seiring dengan pertambahan berat badan. Terdapat juga orang yang tak obese tapi mempunyai dagu berlapis. Mesti stress kalau kalau badan slim tapi dagu berlapis, ye tak? Baik cepat-cepat cari cara nak hilangkan dagu berlapis ni. Kalau baby, dagu berlapis-lapis tu memang cute miut jer, tapi kita ni, kalau …