Pulihkan Kembali Tenaga Mak Ayah Yang Tidak Bermaya

Mak ayah kita ni, jiwa mereka memang kat kampung. Dalam keadaan uzur  atau tidak sihat, masih nak tinggal di kampung. Walaupun kita beria-ia nak jaga mereka  tapi, jarang sangat orang tua kita nak ikut sekali. Tak betah tinggal di bandar kata mereka. Kalau yang ada kebun atau binatang peliharaan, lagilah berat hati mereka nak tinggalkan …

Cara Rawat Penyakit Kencing Tikus Yang Boleh Bawa Maut

Penyakit Leptosprosis atau lebih dikenali sebagai kencing tikus memang sangat berbahaya. Penyakit yang sering membawa maut. Banyak kes yang tiba-tiba orang demam tanpa diketahui punca pada peringkat awal tu, akhirnya disahkan meninggal akibat penyakit kencing tikus ni.   Jom baca sharing daripada Puan Dinas Zafran   Sahabat saya ni, lepas bersalin jadi obes dengan berat …

Ikhtiar Sembuhkan Penyakit Sekeluarga; Kisah Vivix Saya

Untuk lebih mensyukuri nikmat sihat, cubalah sakit yang teruk sekali. Oh, bukan saje-saje minta sakit, tapi bila kita dah pernah rasa sakit yang tidak berdaya, baru kita tersedar yang kesihatan tu adalah satu nikmat yang sungguh besar.       Ikuti perkongsian daripada puan Nur Hafishah tentang beliau dan ibu bapa beliau yang pernah mengalami …

Tips Kurus Sihat Bagi Yang Susah Nak Turun Berat Badan

Saya dah jaga makan, tapi badan tetap naik. Saya rasa dah habis ikhtiar saya buat untuk kurus, tapi sampai sudah berat badan ni susah betul nak turun. Biasa tak dengar dialog di atas? Ramai orang masih dalam denial state. –Saya tak makan banyak. –Saya dah diet. –Saya tak makan benda manis-manis. Tapi saya tetap gemuk. …

Tips Atasi Masalah Rutin Mak Anak Ramai

Alhamdulillah, bersyukurlah kalau kita dikurniakan anak yang ramai. Jangan keluh-kesah atau merungut penat kerana ramai lagi yang dah lama berkahwin tapi takde zuriat. Cuma mak-mak anak ramai ni, perlu juga fikirkan masalah yang bakal dihadapi mereka kalau kekurangan Kalsium.   Akibat Kekurangan Kalsium Kepada Ibu Anak Ramai ​Masalah ibu-ibu yang mengandung dan beranak berkali-kali akibat …

Menu Sahur 3 Minit; Mudah, Ringkas & Berkhasiat

Sahur sahur sahur! Cepat bangun sahur!!! Mesti dialog ni dah menjadi rutin kepada mak-mak sekalian kan, kejutkan anak-anak serta ahli keluarga yang lain untuk bangun sahur. Sahur ni kalau boleh kita nak makan ringkas-ringkas. Yang tukang sediakan sahur pun, seboleh-bolehnya nak mudah-mudah dan cepat-cepat jer kan? Selain daripada panaskan lauk berbuka, ni haaa ada alternatif …

Tips Menabung Dengan 7 Tabung Simpanan

Menabung ni satu amalan yang “must have” dalam diri seseorang. Nak lagi mudah, kita terapkan konsep serta amalan menabung ni di dalam diri anak-anak kita sejak mereka kecil lagi. Macam arwah ayah saya dulu memang selalu berpesan, setiap kali dapat gaji, peruntukkan juga walau sedikit untuk dijadikan sebagai simpanan bulanan. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Sehinggalah …

Resipi Bubur Kacang Wangi & Mudah Disediakan

Bubur kacang ni antara jenis menu bubur pemanis mulut yang saya suka. Bukan suka makan jer, tapi suka buat sebagai potluck.  Senang je nak buat ni. Bahan-bahan pun simple je.     Bahan-bahan Bubur Kacang Mudah Satu mangkuk kacang hijau dibasuh dan ditoskan 3-4 mangkuk air kosong 1 keping gula melaka 3-4 helai daun pandan …

Benarkah Vivix Merawat Kanser Tanpa Perlu Ubat Doktor?

Sebelum ni, bagi saya, apabila kita dah makan suplemen, dah tak perlu dah nak makan ubat. Buat apa nak makan ubat kan, dah ada suplemen. Semulajadi lagi! Anda pun, ada tak yang berfikiran sama macam saya?   Padahal, hakikat sebenarnya, kalau kita tak mahu sakit, lakukanlah langkah pencegahan dengan mengambil suplemen awal-awal lagi sewaktu kita …