โ€‹Tips Memilih Sayur-sayuran Segar & Sihat

Siapa yang suka masak, mesti tak dapat lari daripada membeli sayur-sayuran kat pasar atau kedai kan?

Kalau tak masak pun, kena jadi tukang beli jugak, nak-nak encik suami, kan kan?๐Ÿ˜€

Macam KIM, kalau ke pasaraya, dapat meronda-ronda kat area sayur-sayuran dan buah-buahan tu dah rasa happy dan seronok. Seakan satu kepuasan walaupun tak borong sayur atau buah pun masa tu.

Macam terapi minda dan jiwa gitu! Hahahaha, gini style pun ada ye!๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„

Harini hari Jumaat. Dapat rehat panjang. Yang pastinya mesti ada yang singgah pasar basah atau pasaraya nak cari sayur-sayuran kan, kan?

 

cara pilih sayur segar yang sihat

Meh KIM kongsikan cara nak pilih sayuran yang segar dan sihat.

 

Kategori Sayur-sayuran

Sayur-sayuran ni terdiri daripada 4 kategori:-
– sayuran dedaun

  • sayuran buah

  • sayuran kekacang

  • sayuran ubi-ubian

 

1) Sayuran Dedaun

๐ŸŒฟ Tulang daun jelas kelihatan

๐ŸŒฟ Batang mudah dipatahkan (dah patah pasti beli ye…kang kene hambat dengan tokey sayur plak๐Ÿ˜)

๐ŸŒฟ Keseluruhan sayur kelihatan segar dan sihat

๐ŸŒฟ Warna tak kusam, pilih warna cerah, bukan warna menguning

๐ŸŒฟ Pilih yang berlubang seperti bekas makan ulat, biasanya sayur semacam ini kurang pendedahan pada racun serangga.

 

2) Sayuran Buah

๐Ÿ… Tidak berbau busuk

๐Ÿ… Tidak ada kesan lubang (berlubang biasanya ada serangga atau ulat kat dalam)

๐Ÿ… Tiada kesan goresan

๐Ÿ… Tidak terlalu lebu/lembik/masak

 

3) Sayuran Kekacang

๐ŸŒฝ Tidak berlubang

๐ŸŒฝ Warna hijau tua (bagi kacang yang berwarna hijau)

๐ŸŒฝ Biji kacang tidak terlalu timbul (contohnya kacang panjang, kacang buncis – yang timbul selalunya dah tua dan keras)

๐ŸŒฝ Tiada lendir yang keluar

๐ŸŒฝ Boleh dipatahkan (sama kes macam sayuran dedaun tau!)

๐ŸŒฝ Pilih yang muda

๐ŸŒฝ Tidak berbintik-bintik

 

4) Sayuran Ubi

๐ŸŒฐ Tidak berlubang

๐ŸŒฐ Tidak berair

๐ŸŒฐ Tidak memar/lebu/lembik (biasanya sebab jatuh atau terkenan hentakan kuat)

๐ŸŒฐ Tiada goresan

๐ŸŒฐ Masih keras

๐ŸŒฐ Tidak berlubang-lubang

๐ŸŒฐ Tidak berbau busuk

๐ŸŒฐ Tidak berulat

๐ŸŒฐ Tidak mempunyai bintik

Apa yang paling penting sangat-sangat, jangan lupa basuh sayur-sayuran ni semua dengan bahan pencuci yang selamat seperti Basic H tau!

Selamat mencari sayur-sayuran segar lagi sihat.

Naimah Wahab

Suka sayuran segar, gemuk, sihat & rangup๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Founder of KIM Family

2 Comments

  1. titan December 1, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge