Cara Atasi Anak Sembelit Teruk Hingga Trauma Nak Minta Makan

Sembelit di kalangan anak-anak kecil ni selalunya bermula pada usia 6-8 bulan atau setahun ke atas. Masalah sembelit pada kanak-kanak biasanya berlaku apabila mereka mula mengambil makanan pejal. Malah, tak kurang juga anak-anak kecil sembelit akibat susu formula.

Memang kesian sangat kalau tengok anak-anak sembelit ni. Macam Puan Farahana, anak beliau yang mula sembelit sejak berusia 1 tahun sampai trauma nak minta makan. Punyalah kronik tahap sembelit anak beliau ni sampaikan suami beliau terpaksa “seluk” untuk bantu anak diaorang membuang.

Memang sedih sangat kalau tiap kali anak nak buang air besar, dia akan menangis. Lepas tu, ambil masa yang lama, setengah jam ke sejam. Manalah tak trauma jadinya.

 

 

Alhamdulillah, selepas sekian lama gusar melihat penderitaan anak tersayang yang sembelit teruk, akhirnya Puan Farahana bertemu penawar yang paling mujarab. Dalam masa 2 hari jer, anak beliau dah mula minta nasi.

Ibu mana yang tak gembira dan bersyukur bila anak yang selama ini mengalami kesusutan berat badan akibat takut akan terkena sembelit jika makan, kini dapat makan kembali dengan berselera, kan? Membuang pun dah tak menangis lagi.

Sebenarnya, saya pun ada pengalaman yang sama. Anak sulung saya haritu memang sering mengadu yang dia sakit tiap kali lepas membuang. Kesian sangat.

Saya pun turut mencuba cara yang sama sebagaimana yang diamalkan oleh Puan Farahana. Alhamdulillah, sekarang ni anakanda tercinta dah tak ngadu sakit lagi setiap kali ke tandas.

Sudah pastilah keutamaan ibu bapa adalah kesihatan anak-anak. Memang tak sanggup melihat anak menderita sembelit kronik. Kalau ibu bapa yang sembelit, contohnya ibu dalam pantang pun kita tahu sangat sakit, apatah lagi si anak kecil.

 

Boleh tengok kat sini banyak lagi video testimoni kesihatan dan muhasabah diri yang super best!!!. Semuanya ringkas, padat dan menarik 🙂

 

 

Anak sihat, keluarga bahagia, anak bijak, ibu bapa gembira 🙂

 

Sharing Is Caring, Caring Is Loving, Loving Is Everything

 

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Facebook: Naimah Wahab

Shaklee ID: 1001144

 

7 Comments

  1. Mak Jemah Jual Vitamin March 26, 2015
    • Naimah Wahab March 27, 2015
    • Naimah Wahab March 27, 2015
  2. titan March 29, 2015
  3. Wahab Saputra April 17, 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge