Category «Alzheimer»

Bagaimana Alzheimer (Nyanyuk) Boleh Berlaku

cara rawat alzheimer

Kalau Allah kurniakan rezeki panjang umur, mohon dijauhkan sangat daripada penyakit Alzheimer. Alzheimer atau lebih dikenali sebagai nyanyuk ni menyebabkan pengidapnya akan hilang keupayaan untuk mengingat, malah sehingga tidak tahu untuk menguruskan diri. Kesian sangat kalau kita lihat orang tua yang dah la kene serang Alzheimer, lepas tu terbiar berkeliaran di kawasan awam. Mungkin ada …

Cara Merawat Penyakit Alzheimer Supaya Tidak Berlaku Kes Ibu Bapa Hilang Tiba-tiba

cara rawat alzheimer atau nyanyuk

Pernah terjadi kan, orang terjumpa dengan warga tua yang kelihatan sangat confuse. Bila ditanya tinggal kat mana, siapa anak-anak mereka, mereka tak dapat jawab, malah kadang-kadang nama sendiri pun dah tak ingat. Keadaan ini dipanggil Alzheimer atau bahasa kita adalah nyanyuk. Sebagai seorang anak, apa perasaan kalau mempunyai ibu bapa sebegini? Sedih dan risau kan? …

Tips Mencegah Nyanyuk & Ketahui Bagaimana Otak Kita Berfungsi

Bagaimana Otak Berfungsi

Tahukah kita¬† bagaimana sel-sel otak kita berhubung? Sel-sel otak kita ni tidaklah bersambung secara direct macam wayar komputer yang berselirat tu. Sebenarnya, di antara sel-sel otak (dipanggil neuron) terdapat satu ruang yang dikenali sebagai synapse. Pada synapse ni lah berlakunya pemindahan neurotransmitter daripada satu neuron ke neuron yang lain.   Ok, cuba bayangkan kalau neurotransmitter …