Category «Diabetes»

Turunkan Bacaan Gula Dalam Darah Dengan Suplemen Semulajadi

ubat kencing manis atau diabetes

Apabila telah disahkan mengalami penyakit diabetes atau kencing manis, perkara utama yang mesti diambil tindakan segera ialah ubah gaya hidup serta corak pemakanan harian masing-masing. Mengambil makanan yang bernutrisi, seimbang serta kurang gula sangatlah baik untuk pesakit kencing manis ni. Selain daripada itu, mengamalkan gaya hidup yang cergas atau sentiasa mempunyai aktiviti fizikal sangatlah menyokong …

Bagaimana Vivix Bantu Pesakit Kencing Manis (Diabetes)

cara turunkan paras gula dalam darah

Kalau google tentang suplemen alternatif yang mampu membantu pesakit diabetes, mesti berderet laman web yang cadangkan Vivix. Vivix Vivix Vivix!!! Berhantu betul Vivix ni. Sekarang macam dah jadi satu fenomena gitu. Ye dok? Dah sana-sini duk mencadangkan Vivix, mesti kita nak tahu juga kan, macam manalah Vivix ni bekerja untuk membantu para pesakit kencing manis …

Anak Panik Cari Cara Turunkan Gula Dalam Darah Ayah Supaya Kaki Tidak Dipotong

cara rawat kencing manis

Termenung panjang Salina apabila mendapat pengkhabaran yang ayahnya terpaksa dipotong kaki akibat kencing manis dalam masa 2 bulan dari sekarang. Luluh jiwa mudanya nak membayangkan yang ayahnya bakal menjadi kudung sebelah lagi. Dia yang mendengar khabar ni pun terasa seakan batu berat menghempap kepala dan dadanya, apatah lagi ayah dia yang terpaksa sipotong kakinya. Masih …

Bahaya Gangren Akibat Diabetes Perlu Diatasi Elak Potong Kaki

cara rawat diabetes

Pernah dengar tentang gangren (gangrene)? Gangren ni sangat berkakit rapat dengan diabetes atau kencing manis. Gangren memang orang jarang dengar. Kalau kencing manis, mesti hampir semua orang tahu, kan? Gangren ni sangat berbahaya.   Kencing Manis (Diabetes) & Bahaya Gangren Gangren adalah komplikasi yang paling ditakuti oleh pesakit kencing manis. Ini kerana, jika terkena gangren, …

Cegah Komplikasi Diabetes Daripada Terus Mengganas

suplemen bantu pesakit diabetes

Mengikut statistik penyakit diabetes atau kencing manis di Malaysia pada tahun 2013, terdapat seramai 3.6 juta pesakit diabetes telah dikenalpasti. Kalau sekarang ni? Mestilah lagi meningkat dan terus meningkat. Setiap seorang daripada 5 orang dewasa dikesan telah mengidap diabetes. Didapati juga sebanyak 52% rakyat Malaysia dewasa, iaitu yang berusia 18 tahun ke atas merupakan pesakit …

Pengalaman Ayah Kawan Kencing Manis Terselamat Dari Dipotong Kaki

penawar kencing manis

Sebut tentang kencing manis ni, teringat saya pada arwah bapa saudara saya. Beliau terpaksa dipotong kaki akibat bacaan gula dalam darah yang tinggi menyebabkan kaki beliau terpaksa dipotong. Orang yang ada kencing manis ni, imuniti tubuh mereka untuk melawan kuman sangat rendah. Sebab tulah, kalau luka sikit jer, cepat sangat nak merebak. Jangkitan kuman pun …

Pengalaman Ayah Puan Anisah Diabetes Hingga Perlu Dialisis

cara rawat kencing manis

Sebelum ni, sebut jer tentang dialisis, kita selalu terbayangkan pesakit buah pinggang. Namun, pesakit diabetes pun ada yang terlibat dengan dialisis. Apabila pesakit kencing manis perlu menjalani dialisis, itu menjadi petanda yang pesakit berkenaan telah berada pada tahap yang agak serius. Begitulah pengalaman penyakit kencing manis ayah Puan Anisah sebagaimana yang telah beliau kongsikan. Ayah …

Makanan Yang Digalakkan Bagi Pesakit Kencing Manis

diabetic diet

Apabila telah disahkan mengidap kencing manis, antara perkara utama yang perlu dititkberatkan oleh pesakit ialah penjagaan pemakanan selain daripada mengelakkan terluka atau memastikan luka segera sembuh atau kering. Penjagaan diet bagi pesakit kencing manis ni sangat penting agar bacaan gula dalam darah terkawal dan tidak menyebabkan penyakit kencing manis ni semakin parah. Makanan bagi pesakit …

Cara Turunkan Paras Gula Dalam Darah Pesakit Diabetes Kronik & Biasa

type 2 diabetes

Rata-rata orang yang telah berusia akan diserang penyakit 3 serangkai yang agak serius. Penyakit yang dimaksudkan ialah kencing manis manis, darah tinggi dan masalah jantung. Kalau tidak terkena kesemua penyakit ini sekalipun, biasanya salah satu daripadanya, seperti diabetes sangat berisiko dihidapi oleh mereka. Sekali telah disahkan  mendapat kencing manis, adalah agar sukar untuk lari daripada …

Keranamu Diabetes, Usah Fikir Kamu Tidak Boleh Dicegah!

cara ubati kencing manis

Diabetes, Nama penamu si kencing manis Engkau tetamu tidak diundang Datang tak mahu pulang Diabetes, Munculmu akibat rintangan insulin Tahukah engkau betapa pentingnya insulin? Kunci kepada serapan gula kepada sel. Gula ditukar kepada tenaga Akibat kegagalan ini, Menjadi punca lambakan gula dalam darah Diabetes Berjenis-jenis engkau datang Type 1 kerana tuanmu tak mampu hasilkan insulin …