Category «Gemuk»

Sayang Suami; Gemuk & Buncit Sangat Perlu Dikawal & Dicegah

Ada orang kata, orang gemuk ni nampak seksi. Ada pula yang lainnya berpendapat yang suami buncit ni nampak lagi menawan.  Tapi macam mana datangnya istilah dan kepercayaan ni semua sehingga kita menganggap gemuk dan buncit ni adalah perkara yang remeh-temeh? Pada si suami pula, aahhh, buat apa nak jaga badan lagi, kan dah kahwin? Isteri …

5 Tabiat Punca Kegemukan

Assalamualaikum dan salam sejahtera 🙂   Banyak sebab boleh berlaku yang menjadi punca kegemukan.  Kadang-kadang memang kita tidak sedar langsung pun apa yang kita lakukan tu menjadi sebab utama pertambahan berat badan kita.       Tabiat Punca Kegemukan   1) Elak Waktu Makan   Merujuk kepada kajian Calorie Control Council, 17% rakyat Amerika bersetuju …

20 Penyakit Utama Disebabkan Obesiti

Assalamualaikum dan salam sejahtera 🙂     Obesiti boleh berlaku di semua peringkat umur tidak kira kanak-kanak sehingga ke orang dewasa. Walaupun obesiti dilihat sebagai berat badan yang berlebihan, namun apa yang paling membimbangkan adalah kemunculan penyakit-penyakit yang agak merbahaya.   Di antara 5 jenis penyakit kronik yang boleh disebabkan oleh obesiti ialah:-   1) …

Tips Menangani Gemuk Air

Assalamualaikum dan salam sejahtera 🙂   Gemuk ni ni bukan sebab makan banyak jer tau. Ada yang disebabkan hormon yang tidak stabil, ada juga disebabkan metabolisma rendah, tidak kurang juga gemuk air atau secara istilahnya retensi air. Cara mudah untuk mengenalpasti anda mengalami masalah gemuk air ialah apabila bahagian badan anda seakan-akan lembik dan beralun. …