Category «Gout»

Pesakit Gout Lebih 30 Tahun Kini Bebas Painkiller

Kesian sangat kalau kita tengok orang yang kena penyakit gout ni. Bengkak yang menyakitkan biasa berlaku pada sendi jari kaki dan tangan. Sakit bengkak tu bukan main-main atau sedikit, tapi sampai tak boleh bangun atau bergerak. Kalau nak bergerak pun, sampai tahap nak kena papah. Memang perlukan bantuan. Akibat daripada kesakitan yang melampau nilah menyebabkan …

6 Jenis Makanan Utama Jadi Penyebab Gout

cara rawat gout

Bagi penderita penyakit gout, di antara perkara penting yang perlu dititik beratkan adalah dari segi pemakanan. Silap makan je, memang mudah sangat nak kene serangan gout ni. Dan-dan tu jugak boleh kene. Gout berlaku apabila kandungan dan kepekatan asid urik menjadi tinggi di dalam badan. Sebenarnya terdapat beberapa jenis makanan yang mengandungi protein yang tinggi …

Penyakit Gout Ayah Berpuluh Tahun Beransur Sembuh

Di dalam kalangan ahli keluarga Puan Zarith Sofia, sirap merah ni digelar sebagai tonik ajaib. Bunyinya seperti barangan untuk buat silap mata lah pulak kan? Tonik ajaib yang beliau maksudkan adalah Vivix. Bukanlah beliau berniat nak over claim ke apa. Tapi ada kisahnya yang tersendiri di sebalik gelaran tersebut. Sebabnya, dengan izin Allah, penyakit gout …

Penyakit Gout; Punca, Tanda & Gelajanya

cara hilangkan gout

Gout kini merupakan satu penyakit yang semakin banyak menyerang rakyat Malaysia. Penyakit yang semakin rancak menular ni paling kerap menyerang golongan lelaki yang berusia lebih 40-an. Namun demikian, terdapat juga kes gout yang menyerang lelaki yang berusia 30-an. Gologan yang obes pun sangat berisiko mendapat gout.         Peringkat Gout Gout mempunyai 4 …

Hubungkait Antara Penyakit Gout & Obesiti

cara untuk mengatasi gout

Gout adalah sejenis penyakit yang diakibatkan oleh kehadiran asid urik yang berlebihan di dalam badan. Asid urik adalah bahan kumuhan yang berasal daripada protein yang dikenali sebagai purin. Badan kita pula membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin). Bagi pesakit gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang daripada tubuh dan berkumpul di bahagian sendi. …

Tips Merawat Gout Secara Semulajadi

Assalamulaikum dan salam sejahtera 🙂   Gout ni sejenis penyakit sendi. Teringat saya pada ayah angkat sewaktu belajar dulu. Keluarga angkat saya ni berada di Johor Bharu. Beliau memang mengidap gout. Kalau tersilap makan sikit ajer, siaplah. Teruk kene serang terutamanya bahagian kaki.   Apakah Itu Gout?   Gout adalah keadaan di mana berlaku keradangan …