Category «Muhasabah»

Tips Murah Rezeki Dengan Menggembirakan Ibu Bapa

petua murah rezeki

Selalunya orang sering berkongsi am├álan rohani yang dikaitkan dengan cara untuk mendapatkan rezeki yang melimpah-ruah. Betul sangat dah tu. Banyakkan amalan baik seperti baca Al-Quran, berzikir, selawat, istighfar dan sebagainya. Tidak kurang juga tentang kebesaran bersedekah dengan ikhlas sehinggakan rezeki kita mencurah-curah. Dari segi fizikal, memang kita nampak yang orang rumah besar, kereta mewah, duit …

Selamat Hari Ibu; Ratu Hati Setiap Yang Bernyawa

hadiah istimewa hari ibu

Selamat Hari Ibu. Happy Mother’s Day. Hari yang sepatutnya meraikan semua ibu dan menggembirakan insan yang telah berkorban segalanya untuk kita. Mempertaruhkan nyawa demi membawa kita ke dunia.     Of cos, hari istimewa untuk mak-mak kita adalah setiap hari, tapi dapatkah kita gembirakan mereka tiap-tiap hari seperti sepatutnya? Ibu! Seorang insan yang sangat tabah …

Mendapat Berkat Daripada Keredhaan Ibu Bapa

kewajipan mentaati ibu bapa

Sebagai seorang anak, memang menjadi tanggungjawab yang kita pikul selagi hayat kita untuk mentaati dan menghormati, juga membahagiakan orang tua kita. Bahagiakan mereka ikut kemampuan kita. Kalau ada kemampuan lebih dari segi material, hulurkan kepada mak ayah kita walaupun mereka tak minta. Kalau memang mereka betul-betul dah mampu, boleh tukar kepada hadiah atau belanja mereka …

Ke Arah Diri Yang Lebih Positif

cara berfikiran positif

Macam mana kita nak tahu hidup kita lebih baik dan lebih bermakna?   Perhatikan diri kita, bandingkan diri kita dahulu dan sekarang.   Pada saya, saya memang dapat rasakan yang penglibatan saya sebagai WAHM (Work At Home Mom) telah banyak mengubah diri saya sendiri ke arah yang lebih baik.     Sebenarnya saya sangat bersyukur …

3 Perkara Pilihan Penentu Jalan Positif Atau Sebaliknya

merenung diri sendiri

Hanya 3 perkara yang bisa menjadikan kita sebagai manusia sama ada semakin positif atau sebaliknya. Semua ketiga-tiga perkara ini adalah pilihan yang boleh boleh dibuat oleh kita sendiri. Sekiranya kita istiqomah dan sentiasa membaiki diri, pastinya aura positif dari dalam diri akan menarik perkara, orang dan persekitaran positif sahaja mendekati kita.         …

Kenapa Ramai Pasangan Yang Sering Merungut Selepas Kahwin?

pasangan suami isteri harmoni

Sebelum berkahwin macam-macam kelebihan yang dapat kita lihat dalam diri pasangan. Tapi apabila telah bergelar suami isteri, berkahwin tak sampai pun lagi setahun, macam-macam rungutan pula yang timbul. Si isteri mungkin mula terasa bengang apabila suami didapati tidak suka menolong melakukan kerja rumah, biar jer rumah bersepah-sepah, kalau nak minta tolong jaga anak nan sorang …

Amalan Yang Sangat Dituntut Pada Bulan Puasa

Bersedekah adalah di antara amalan yang sangat dituntut pada bulan Ramadan yang penuh kemuliaan ni. Salah satu cara untuk kita bersedekah adalah dengan memberi makan kepada orang lain, tak kiralah orang miskin, sahabat handai, jiran tetangga malah ahli keluarga sendiri. Kalau nak beri makan pada orang lain tu, kalau mampu, boleh buat dalam bentuk jamuan …

Bagaimana Nak Buat Hari Ini Lebih Baik Daripada Semalam?

Muhasabah diri

Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam. Maknanya setiap hari ada peningkatan. Sedikit pun tak mengapa asalkan konsisten dan bersungguh-sungguh. Rasullullah SAW berpesan yang bermaksud:- “Sesungguhnya orang yang paling BERJAYA ialah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam dan orang yang GAGAL adalah orang yang harini ini adalah lebih teruk daripada semalam, …

Bagaimana Sedekah, Infaq & Zakat Boleh Menyucikan Jiwa, Menggandakan Harta?

Kenapa perlu bersedekah berinfaq dan berzakat?

Walaupun perkataan bersedekah, berinfaq dan berzakat, bunyinya agak berbeza, namun ianya membawa maksud yang hampir sama, iaitu memberikan sesuatu milik kita kepada orang lain. Mengapa kita digalakkan banyak bersedekah, selalu berinfaq dan diwajibkan membayar zakat? Bukankah kalau diikutkan lojik akal, makin kita memberi atau mengeluarkan harta milik kita, maka bilangan dan nilainya akan berkurangan? Sebaliknya, …