Category «Tips Diet»

8 Snek & Makanan Lewat Malam Yang Sihat & Rendah Lemak

cara mudah untuk kurus

Ada masanya kalau kita berjaga malam atau tidur lewat, kita memang akan berasa lapar. Lepas minum air pun masih lapar. Nak makan, bimbang naik pula berat badan. Tak makan, perut dah berdondang sayang minta diisi. Sebenarnya masih terdapat snek sihat dan makanan lewat malam yang sihat dan rendah lemak yang boleh diambil. Apa yang penting, …

Diet Manakah Terbaik Untuk Kita Ikuti Supaya Cepat Kurus?

bina dan cipta diet ikut keperluan diri sendiri

Nak kurus, nak turunkan berat badan, mesti kene diet kan? Pasti ramai yang bersetuju dengan pendapat ni. Sebelum ni ada dibincangkan berkenaan diet ni. Diet yang dimaksudkan adalah diet yang sihat, bukan diet tak makan. Jadi, Apakah Pilihan Diet Terbaik Untuk Bantu Kuruskan Badan? Menurut pakar kecergasan Kevin Zahri, sebenarnya tidak ada sebarang diet terbaik …

3 Langkah Mudah Turunkan Berat Badan Tanpa Berdiet – Part 3

Cara untuk kurus mudah

Dua langkah mudah turunkan berat badan tanpa berdiet yang telah dikongsikan ialah Makan Secara Berkala dan Nisbah Nutrisi Setiap Hidangan. Langkah-langkah tersebut memang senang kita nak ikuti. Malah sedikit sebanyak telah memperbetulkan salah faham kita terhadap diet semasa dengan diet yang betul.       3 Tips Makan Secara Betul (Sambungan) #3: Kadar Kalori Setiap …

3 Langkah Mudah Turunkan Berat Badan Tanpa Berdiet – Part 2

meal plan - pelan makanan sihat dan berkhasiat

Semalam saya ada berkongsikan tentang Food Interval Dalam 3 Langkah Mudah Turunkan Berat Badan Tanpa Berdiet. Hari ni, seperti yang dijanjikan, saya akan berkongsi bab 2 pula. Rasanya dalam Meal Interval tu, sedikit sebanyak pun dapat merungkai salah faham dan kebuntuan kita tentang bagaimana nak ambil makanan dalam tiap-tiap hidangan kan   3  Tips makan …

3 Langkah Mudah Turunkan Berat Badan Tanpa Berdiet – Part 1

cara makan yang betul dan menyihatkan

Berdiet nak kurus. Memang ramai orang buat kan. Diet yang sihat dengan diet yang kita faham selama ini memang mempunyai makna yang berbeza. Kalau menurut istilah nutrisi, diet adalah jumlah makanan yang diambil oleh manusia atau benda hidup. Diet yang dimaksudkan kat sini adalah tahan makan, atau kawalan pemakanan yang ketat sebab nak kuruskan badan. …

5 Mitos Tentang Kegemukan Yang Sering Buat Orang Salah Faham

cara hilangkan lemak badan

Dalam menjalani proses nak kuruskan badan ni. pelbagai pantang-larang yang kita jumpa. Ada yang logik, ada juga yang tidak. Malah banyak juga pantang larang tersebut sebenarnya hanyalah kepercayaan atau mitos.     Mitos & Salah Faham Tentang Kegemukan Mitos #1: Terdapat Makanan Yang Mengurangkan Kalori Ada di antara kita yang berpendapat, terdapat sesetengah makanan akan …

Tips Merancang Menu Sihat Berpandukan Piramid Makanan Malaysia

petua badan langsing mudah

Menu sihat adalah menu yang mengandungi pelbagai jenis makanan, dapat membekalkan tenaga dan nutrien yang diperlukan oleh badan serta tidak mengandungi lemak, minyak, kolestrol, garam dan gula yang berlebihan. Ketika merancang menu sihat, kita boleh menggunakan piramid makanan Malaysia sebagai panduan, terutamanya untuk menentukan jenis dan kuantiti makanan yang sepatutnya dihidangkan. Masukkan Superfoods Malaysia pun …

10 Makanan Pembakar Lemak Agar Tubuh Kekal Langsing

Petua kuruskan badan

Memang seronok kan, semakin kita makan, badan kita semakin kurus. Boleh makan apa yang kita suka tapi kekal langsing. Memang pun, diet atau pemakanan yang betul adalah kunci utama untuk kurus. Tapi perlulah pilih yang sihat. Makanan kegemaran tak perlu tinggal, tapi kalau ianya menyumbang kepada kegemukan, perlulah dikurangkan. Makanan pembakar lemak terbaik adalah yang …

Kekalkan Berat Badan Sihat Dengan Saiz Hidangan Sederhana

Petua kuruskan badan

Kita sering diberitahu, kalau nak jaga kesihatan dan berat badan, makan dalam 5-6 hidangan sehari atau setiap 3-4 jam. Tapi agak confuse jugak bila nak tahu satu hidangan tu banyak mana, ye tak? Bagaimanakah sukatannya? Sebenarnya satu prinsip untuk mengekalkan berat badan yang sihat adalah makan secara sederhana. Kawal saiz hidangan kita dengan mengambil bilangan …

Kenapa Orang Diet Perlu Makan?

Cara kurus yang betul

Diet adalah cara pemakanan yang betul. Bukan berlapar tahan makan atau ikat perut untuk kurus. Konsep yang salah selama ini sering digunapakai oleh kita yang nak kurus ni. Akhirnya berlakulah crash diet dan yo-yo diet. Sebenarnya diet melalui pemakanan adalah kita perlu makan. Makan setiap 3-4 jam. Yang orang duk kata makan perlu kerap tapi …