Category «Tips Kurus»

Bagaimana Boleh Kurus Jika Sel Lemak Takkan Berkurang?

cara kurus dengan mudah

Punca kegemukan, berat badan berlebihan dan juga obesiti adalah disebabkan oleh lemak. Bukan kolestrol tapi lemak yang berlebihan. Bilangan Sel Lemak Tetap Sama Semasa Kurus & Gemuk Satu kenyataan yang mesti kita terima adalah, sel lemak takkan berkurang. Kuantiti sel lemak sewaktu kita gemuk dulu berbanding kita sekarang yang dah kurus adalah sama. Begitulah sebaliknya. …

Cara Kira Keperluan Tenaga (Kalori) Harian

tips kurus sihat

Mengetahui keperluan kalori harian adalah sangat penting terutamanya bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Kan kita selalu diterangkan, nak kurus, kalori in mestilah kurang daripada kalori out? Tapi macam mana nak tahu bilangan kalori tu? Nak timbang ke? Ukur pakai pita pengukur ke? Ke timbang air? hehe       Berapakah Keperluan Kalori Kita …

7 Snek Hebat Dengan 100 Kalori Yang Mudah Didapati

tips kurus sihat

Snek ni salah satu keperluan harian kita yang diambil untuk mengelakkan kita makan berlebihan sewaktu masa makan utama iaitu di antara sarapan, makan tengahari dan makan malam. Snek ni penting agar kita tidak menjadi terlalu lapar atau keletihan di samping membekalkan kita tenaga serta membantu pembakaran kalori yang berpanjangan. Jadi, kalau nak kurus, perlulah ambil …

8 Tips Tambahan Kurus Dengan Nasi

cara kurus sihat

Siapa kata nak kurus perlu berhenti makan nasi? Malah dengan makan nasi setiap hari boleh menyebabkan berat badan kita turun berkilo-kilo dalam masa beberapa bulan sahaja. Best tak kalau macam tu?       Bagaimana Boleh Kurus Dengan Makan Nasi? Memanglah kita tersangat boleh kurus dengan makan nasi setiap hari. Tak perlu tinggalkan nasi. Nasi …

Adakah Pembedahan Sedut Lemak Kaedah Terbaik Untuk Kurus?

tips kurus sihat

Biasa sangat kan kita dengar yang ramai orang melakukan kaedah pembedahan sedut lemak atau lebih dikenali sebagai liposuction untuk kurus. Adakah pembedahan sedut lemak ni memang mampu membantu kita untuk kurus?       Menurut Ketua Jabatan serta Pakar Perunding Bedah Plastik dan Rekonstruktif Hospital Kuala Lumpur, Dr. Mohammad Ali Mat Zain, liposuction bukan sebenarnya …

Visceral Fat; Adakah Perlu Atau Berbahaya?

tips kurus sihat

Apakah visceral fat ni? Mesti jarang dengar kan? Visceral fat ni merupakan lemak di keliling organ. Sememangnya sekeliling organ kita memang terdapat lemak. Nak senang nampak, kalau beli ayam kat pasar, cuba perhatikan jantung atau pedal ayam, memang terdapat lemak kan kat situ? Itulah visceral fat.   Perlu Ke Visceral Fat? Lemak di sekeliling organ …

Program Kuruskan Badan Secara Online

kurus sihat dengan mudah

Walaupun bulan Ramadan bakal menjelma tak sampai 1 minggu jer lagi ni, tu tak bermakna kita takde harapan nak turunkan berat badan. Malah bulan puasalah antara waktu terbaik untuk bertambah kurus dan sihat. Tapi janganlah niat berpuasa tu sebab nak kurus cantik hensem bergaya jer. Jangan lari daripada niat asal kita, biar badan semakin sihat …

4 Sebab Utama Kita Lapar

Kadang-kadang kita ni, pantang ada waktu lapang sikit, mulut tu mesti asyik nak mengunyah je. Dah makan pun lapar lagi. Kalau tak dihilangkan lapar tu,  mau stress satu hari. Bimbang jugak kan kalau-kalau terkena gastrik pulak kan. Lapar ni banyak penyebabnya. Di antara 4 sebab utama kita berasa lapar ialah:-   1) Kekurangan Air Meminum …

Bagaimana Berlakunya Masalah Kesan Yo-yo Diet

tips kurus cantik cepat dan mudah

Tahukah anda bahawa detoks parasit ni mampu menyelesaikan masalah kegemukan akibat kesan yo-yo diet yang menjadi masalah paling popular di dunia? Kesan yo-yo diet ni, kalau nak senang faham ialah keadaan di mana seseorang tu bermula dengan gemuk, kemudian apabila berdiet, boleh menjadi kurus.       Tapi bila berhenti diet, badan gemuk balik, malah …

Benarkah Lemon Dapat Membantu Mengurangkan Berat Badan Bagai Didakwa?

Tips kurus cepat dengan lemon

Lemon merupakan salah satu agen yang sering dipilih dalam proses untuk kurus. Namun, adakah lemon benar-benar mampu membantu pembakaran lemak dalam tubuh sekaligus menurunkan berat badan kita?       “Air panas dengan lemon sendirinya tidak akan memberikan sebarang penurunan berat badan yang sebenar”, menurut Alissa Rumsay, RD, seorang jurucakap bagi Akademi Pemakanan dan Dietetik. …