Vitamin, Enzim & Hormon; Kenapa Perlu Ambil Tahu?

Sebelum ni saya ada buat entry tentang Kepentingan Vitamin & Mineral kan? Kali ini kita pergi lebih detail sedikit tentang apa itu Vitamin, Enzim & Mineral. Bila kata tahu fungsi dan definisi kawan baik 3 serangkai ni, baru kita lagi nampak sebab apa mereka sangat penting kan…hehe

 

 

Apakah Itu Vitamin?

 

Vitamin ialah satu sebatian kimia organik (mengandungi karbon) yang diperlukan oleh tubuh dalam kuantiti yang kecil untuk pembesaran secara normal, metabolisma (menghasilkan tenaga untuk sel) dan kesihatan.

 

Kita memerlukan vitamin untuk menghasilkan enzim dan hormon; yang merupakan sesuatu yang sangat penting yang digunakan oleh tubuh untuk pelbagai tindakbalas kimia yang diperlukan untuk hidup.

 

Vitamin ini semua perlu kita dapatkan daripada makanan atau supplement. Ini kerana vitamin ni tidak dapat dihasilkan oleh tubuh kita.

 

 

Apakah Itu Enzim?

 

Enzim ialah sebatian kimia yang dihasilkan oleh tubuh kita hasil daripada gabungan pelbagai jenis protein, vitamin dan mineral. Enzim ni mempercepatkan lagi tindak balas kimia di dalam tubuh kita.

 

 

Tugas Hormon

 

 

Apakah Itu Hormon?

 

Hormon ialah mesej kimia yang dihasilkan oleh tubuh untuk memberi tahu/arahan kepada organ untuk melakukan sebarang fungsi yang berkaitan.

 

Hormon bertindak mengawal selia pelbagai aktiviti termasuk tumbesaran, tekanan darah, dengupan jantung, kadar glukosa dan karektor seksual seseorang.

 

 

Vitamin Bukan Pengganti Makanan

 

Kita memerlukan 13 jenis vitamin untuk mendapatkan kesihatan optimun, tanpa pengecualian ye. Tapi anda perlu ingat bahawa vitamin ni bukan makanan atau pengganti kepada makanan. Sebabnya vitamin ni takde kalori dan tak boleh beri tenaga kepada kita secara langsung.

 

Namun, badan kita perlu vitamin terutamanya Vitamin B untuk menukarkan makanan yang kita makan tu kepada tenaga. Wahhh, nampak tak kepentingan vitamin sekarang?

 

 

Sebab Perlu Pilih Vitamin Semulajadi?

 

Vitamin semulajadi tidak mengandungi dadah, bahan kimia berbahaya atau bahan-bahan terlarang yang menjejaskan kesihatan. Tujuan kita makan vitamin sebab nak dapatkan segala zat yang diperlukan oleh tubuh, kalau kita main bedal jer vitamin yang ada di pasaran, mungkin kita akan mendapat mudarat pada masa hadapan.

 

Jadi, pilihlah vitamin yang dah dijamin sentiasa berkesan, sentiasa selamat, sentiasa semulajadi dan sentiasa mesra alam macam Shaklee ni haaa!!! 🙂

 

 

Ingin Mencuba Vitamin Shaklee?

 

Anda boleh Order Sendiri Vitamin Shaklee atau hubungi saya untuk membantu.

 

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Shaklee ID: 1001144

3 Comments

  1. nadia majid October 19, 2014
  2. Naimah Wahab June 6, 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge