Cara Mengawal Paras Kolestrol Dalam Darah

Saiz badan seseorang bukan menjadi kayu ukur kepada tahap kolestrol yang ada dalam darah mereka. Jadi setiap individu tidak boleh mengambil mudah dan yakin mereka tidak mempunyai bacaan kolestrol yang tinggi hanya apabila diri jarang sakit atau berasa sihat. Apatah lagi kalau mereka seorang yang kurus.

Mengawal paras kolestrol dalam badan sangat penting terutamanya bagi mereka yang telah mendapati yang tahap kolestrol mereka tinggi. Bagi yang belum mempunyai masalah kolestrol, pengawalan kolestrol perlu dilakukan sebagai langkah berhati-hati. Ini kerana, sesiapa sahaja berisiko untuk mempunyai kolestrol yang tinggi dalam darah.

 

Cara Mengawal Kolestrol Dalam Badan

 

1) Kawal Pemakanan

Kurangkan pengambilan makanan segera (mee maggi, pizza), makanan yang diproses (sosej, nugget, fries, daging burger) serta makanan tinggi lemak (makanan ringan) dan minyak.

 

2) Kawal Stress

Banyakkan bertenang. Boleh mengamalkan teknik pernafasan. Bernafas dengan menyedut udara dalam-dalam melalui hidung dan melepaskannya melalui mulut secara perlahan-lahan.

 

3) Amalan Rohani

Sebagai seorang muslim, mempertingkatkan amalan rohani akan memberikan ketenangan kepada seseorang. Sekaligus ia akan menghindarkan stress dan menjauhkan diri daripada risiko kolestrol tinggi dalam badan.

Badan kita ni perlukan penjagaan secara holistik atau nak senang fahamnya, secara keseluruhan lah. Tak boleh nak jaga satu part jer, part lain kita biarkan. Atau jaga semua bahagian kecuali satu bahagian je. Memang tak boleh. Nanti huru-hara a.k.a. tak seimbang sistem tubuh kita ni.

 

4) Amalan Mandi Sebelum Subuh

Saya pernah mendengar seorang ustaz dalam rancangan motivasi/kesihatan Islam yang mandi sebelum subuh boleh meningkatkan pembakaran kalori dalam badan.

 

5) Mengamalkan Makanan Tambahan

Sebenarnya banyak suplemen yang boleh membantu menurunkan kadar kolestrol dalam tubuh kita. Di antaranya ialah:-

 

a) Vivix

turunkan kolestrol dalam darah

 

turunkan kolestrol dalam darah

 

 

Vivix membantu melancarkan peredaran darah dengan cara melindungi salur darah. Kolestrol ni membentuk plak apabila terdapat kerosakan pada dinding salur darah. Apabila salur darah semakin kuat dan sihat dengan pengambilan Vivix, maka darah dapat berjalan lancar dan tiada kolestrol yang termendap pada salur darah.

 

b) Omega Guard

Kandungan EPA dan DHA dalam Omega Guard membantu menurunkan kadar Kolestrol Jahat (LDL).

 

c) Garlic Complex

Garlic membantu merendahkan paras kolestrol dan tekanan darah.

 

d) Vitamin C

Vitamin C turut dapat membantu menurunkan kadar kolestrol LDL di samping menguatkan dinding arteri.

 

e) B Complex

Vitamin B3 (Niacin) membantu menurunkan kadar kolestrol.

 

f) Vitamin E

Vitamin E membantu memperbaiki peredaran darah.

 

g) Phytocol ST

Phytocol ST membantu mencegah kolestrol daripada memasuki salur darah sekaligus mengurangkan kadar kolestrol dalam darah.

 

Testimoni Vivix Membantu Menurunkan Bacaan Kolestrol

 

 

turunkan kolestrol dalam darah

 

 

turunkan kolestrol dalam darah

Segalanya terpulang kepada diri kita sendiri. Memang bukan senang nak kawal kolestrol terutamanya kalau yang tak tahan dugaan terhadap makanan kegemaran yang tinggi lemak dan berminyak ni. (Teringat pula pada seorang customer saya yang kegemarannya adalah KFC, bila minta kurangkan makan KFC tu, macam nak menangis beliau). Tapi segalanya tak mustahil demi kesihatan.

 

 

Sharing Is Caring, Caring Is Loving, Loving Is Everything

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Page: Myliferia

Shaklee ID: 1001144

8 Comments

  1. Olaoli March 17, 2016
  2. noor March 21, 2016
  3. Afiqah March 22, 2016
    • Naimah Wahab March 24, 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge