Khasiat Anggur; Makanan Sunnah Yang Baik Untuk Kesihatan

Siapa kat sini suka anggur, angkat tangan? KIM a.k.a Kak Imah pun suka anggur. Anggur ni sedap, manis, kalau letak dalam peti sejuk, lega jer rasa tekak ni bila makan. Anggur ni tinggi khasiatnya, tak kiralah anggur merah, hijau atau hitam.

 

 

vivix bantu sembuhkan penyakit kronik

 

 

Anggur ni merupakan sejenis tumbuhan menjalar yang telah ditanam sejak dahulu kala lagi. Biasanya anggur ditanam di atas para. Melihatkan buahnya yang bergugus-gugus terjuntai dari para tu, memang menggoda habis.

 

Anggur Disebut Di Dalam Al-Quran

Anggur dalam bahasa Arab disebut ‘inab. Di dalam al-Quran, anggur disebut sebanyak 12 kali. Antaranya ialah:-

“Dan daripada buah tamar (kurma) dan anggur, kamu jadikan daripadanya minuman haram dan makanan serta minuman halal. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda yang membuktikan kekuasaan Allah pada orang yang mahu

(Surah an-Nahl, ayat 67)

 

“”Sesungguhnya kami mencurahkan hujan dengan curahan yang menakjubkan. Kemudian kami belah-belahkan bumi dengan belahan yang sesuai dengan tumbuh-tumbuhan. Lalu kami tumbuhkan pada bumi biji-bijian, buah anggur serta sayur-sayuran.

(Surah Abasa, ayat 25-28)

 

Haaa….bila Allah dah sebut dalam al-Quran, semestinya lah ianya sesuatu yang sangat utama dan penting kan?

 

Khasiat Buah Anggur Menurut Islam

Ibnu Al-Qayyim Al-Jauziyah berkata berkenaan buah anggur, “Anggur adalah buah-buahan terbaik berbanding buah lain.

Ia dijadikan makanan asasi, lauk, ubat, dan minuman terbaik di antara minuman yang sedia ada.

Jus anggur adalah minuman yang bermanfaat untuk seseorang yang baru sembuh daripada sakit dan keadaannya yang masih lemah.

Ia kaya dengan Vitamin C, iaitu vitamin yang penting bagi memberikan nutrisi dan melindungi tubuh daripada serangan penyakit.”

Anggur ni mempunyai 2 jenis zat tau. Satu zat glukosa (gula anggur) dan satu lagi adalah zat friktosa (gula buah-buahan).

Kedua-dua zat ni membentuk 2 unsur makanan yang bernilai tinggi.

Kandungan khasiat anggur kering (kismis) pula lebih tinggi berbanding anggur segar. Bahkan, ianya membekalkan kalori dengan jumlah yang tinggi kepada tubuh kita.

Setiap 100 gram anggur kering, memberikan 268 kalori. Manakala 100 gram anggur segar hanya memberikan 68 kalori.

Besar kan perbezaan kalori antara anggur segar dengan anggur kering. 200 kalori jugak tu.

 

Anggur Muscadine Terdapat Di Dalam Vivix

Kalau nak tahu, anggur merupakan salah satu daripada 4 bahan utama dalam Vivix tau. Guna anggur Muscadine lagi yang sangat istimewa serta mempunyai pelbagai kelebihan berbanding anggur lain lagi.

 

cara rawat penyakit buah pinggang

 

Sebab tulah Vivix ni digelar tonik ajaib serta penawar kepada pelbagai jenis penyakit.

Vivix juga adalah suplemen pilihan terunggul dalam membantu kesihatan yang lebih baik.

 

Kalau nak try Vivix, boleh whatapps KIM: 019-9377380 tau.

 

Sharing Is Caring, Caring Is Loving, Loving Is Everything

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Page: Myliferia

ID: 1001144

One Comment

  1. imnajmi December 31, 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge