Mendapat Berkat Daripada Keredhaan Ibu Bapa

Sebagai seorang anak, memang menjadi tanggungjawab yang kita pikul selagi hayat kita untuk mentaati dan menghormati, juga membahagiakan orang tua kita.

Bahagiakan mereka ikut kemampuan kita. Kalau ada kemampuan lebih dari segi material, hulurkan kepada mak ayah kita walaupun mereka tak minta.

Kalau memang mereka betul-betul dah mampu, boleh tukar kepada hadiah atau belanja mereka makan bersama-sama.

Andai kata kita kurang berkemampuan dari segi material, luangkan lebih masa untuk menghulurkan tenaga atau perhatian buat mereka.

Bukan bermakna orang yang dah beri duit kat mak ayah ni, boleh abaikan diaorang. Perhatian dan selalu bertanya khabar tu perlu.

Bila kita gembirakan dan bahagiakan mak ayah kita dengan ikhlas, dari situ keberkatan hidup kita akan bertambah.

Saya rasa terharu dan teruja sangat nak share perkongsian daripada sahabat saya ni, Puan Khadeejah Hasmad. Semoga kita sam-sama dapat mengambil iktibar.

 

kewajipan mentaati ibu bapa

 

Saja nak share something. Sebab sebak saya rasa.

Mak apak saya memang saya selalu bekalkan Vivix dan Collagen.

Bila ada promo memang borong untuk diorang.

Alhamdulillah sakit slip disc mak hilang. Gout apak pun hilang.

Dah boleh berjalan sakan.

Diorang bila cakap nak bayar balik, saya cakap tak payah.

Hari tu mak apak kat Madinah buat umrah, minta top up.

Immediately saya tolong top up sebab fikir kesian diorang kalau tak boleh communicate sesama diorang kat sana macam mana.

Hari ni mak apak balik dari umrah.

Kitorang masak siap2.

Masa mak bahagi2 kan barang, kan diorang beli macam-macam,

Banyak benda saya tak nak.

Haha.

Sebab kurma tak berapa makan.

Shawl pun saya tak pakai style yang mak beli.

Lepas tu mak tanya lah, sebab adik-beradik lain ambil barang,

Mak tanya, Ko nak apa Deeja.

Saya pun jawab, tak nak apa lah. Nak doa mak je.

Mak tahu kami target nak pi haji ikut pakej mahal tu.

Mak cakap.. Buat saya sebak..

Mak kata…

Ko banyak dah tolong mak bapak.

Tak payah mintak doa pun, Tuhan dah tahu. Mesti kabulkan.

Ya Allah.. Nak menangis saya dengar mak cakap macam tu.. 😭😭😭

Pengajaran nya,

Seboleh mungkin kita usaha bagi apa mak pak kita nak, walaupun diorang banyak duit pun sebenarnya.

Diorang akan tersentuh, dan pasti doakan kita walaupun kita tak minta pun.

 

Kita boleh bahagiakan mak ayah kita dengan cara kita yang tersendiri. Jadi, mulai sekarang, kita tekadkan niat serta mulakan usaha dan tindakan untuk mencari berkat hasil daripada membahagiakan mak ayah kita.

 

Sharing Is Caring, Caring Is Loving, Loving Is Everything

Naimah Wahab

SMS/WhatApps: 019 – 937 7380

Page: Myliferia

Shaklee ID: 1001144

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge